Att vägleda elever med Aspergers syndrom

DSpace Repository

Att vägleda elever med Aspergers syndrom

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att vägleda elever med Aspergers syndrom
Author(s) Monell, EvaMaria
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken kompetens och resurser studie- och yrkesvägledare med erfarenhet av Aspergers syndrom anser är viktiga att ha för att kunna vägleda elever med Aspergers syndrom i grundskola och gymnasium.För att kunna besvara mitt syfte använde jag mig av kvalitativa intervjuer med fyra intervjupersoner som jag hade valt ut genom godtyckligt urval. Resultatet visade att det fanns många likheter i förhållandet att vägleda ”vanliga” elever men också skillnader. Sättet att tolka information och sättet en person med Aspergers syndrom själv kommunicerar på kan till vissa delar vara annorlunda jämfört med människor som inte har Aspergers syndrom. Samtliga intervjupersoner anser att bristande resurser är ett gemensamt problem. Det behövs både mer tid och mer personal i arbetet kring elever med Aspergers syndrom. Tyvärr kände intervjupersonerna missnöje och otillfredsställelse när det gäller respektive skollednings förståelse och insikt om arbetet kring elever med diagnosen Aspergers syndrom. Enligt skolverkets allmänna råd har man som studie- och yrkesvägledare för elever med Aspergers syndrom till uppgift att se till deras specifika funktionsnedsättning så att dessa elever, i likhet med andra elever, får möjlighet att göra väl underbyggda val.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Kompetens
Resurs
Aspergers syndrom
Handle http://hdl.handle.net/2043/11662 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics