Förskolematematik

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förskolematematik
Author(s) Andersson, Patricia ; Carlsson, Jill
Date 2011
Swedish abstract
Undersökningar har visat att elevers kunskaper och intresse i matematik har försämrats. Detta ligger till grund för vårt intresse av hur man arbetar med matematiken i förskolan för att skapa ett intresse för matematiken redan i tidig ålder. Utifrån följande frågeställningar har vi intervjuat verksamma pedagoger i förskolan:  Vad anser pedagogerna om matematikens betydelse för barnen i förskolan?  Var anser pedagogerna att matematiken finns?  Hur arbetar pedagogerna med matematiken i förskolan? Vi har i vår undersökning använt oss utav en kvalitativ undersökning där vi intervjuat åtta pedagoger var av en är pilotstudie. Alla intervjuer spelades in på diktafon för att öka tillförlitligheten och därefter transkriberades och analyserades materialet. Undersökningen visar att majoriteten av pedagogerna har en positiv attityd till matematiken och försöker få in den naturligt i det vardagliga arbetet. En pedagog ansåg att matematiken enbart hör hemma i skolan. Moment då matematiken förekommer, som pedagogerna nämnde, är genom planerade aktiviteter, spontana aktiviteter, pedagogisk lunch, samlingar, utedagar, tematisktarbete.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 46
Language swe (iso)
Subject(s) Förskola
Matematik
Pedagog
Planerade aktiviteter
Spontana aktiviteter
Handle http://hdl.handle.net/2043/11705 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics