Genusmedvetenhet - med elever i årskurs 9

DSpace Repository

Genusmedvetenhet - med elever i årskurs 9

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Genusmedvetenhet - med elever i årskurs 9
Author(s) Henrik Nyren, Dobrica Dobricic
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka vilka åsikter eleverna har kring likheter och skillnader mellan flickor och pojkar. Målet med undersökningen är att ge eleverna tillfälle att diskutera genusfrågor som existerar i deras vardag. Vi har utgått från följande frågeställningar i vårt arbete med studien: Hur kan man med hjälp av pedagogiskt drama arbeta mot jämlikhet mellan pojkar och flickor? Undersökningen består av två delar: En undersökning genom att arbeta med ett fall (case), som följs upp av den andra undersökningen arbetsmetoden värderingsövningar. Elevernas egna tankar om genus speglas därefter i ett antal korta intervjuer. Efter genomförda intervjuer med elever och observationer under undersökningen har vi bearbetat materialet med hjälp av genusteorier för att urskilja mönster. Resultatet visade att det är skillnad mellan det utrymme som pojkar och flickor får eller tar. Pojkarna är de som är bäst på att skaffa sig uppmärksamhet men i jämförelse med flickorna är skillnaderna trots allt inte så stora. Slutsatser som kan dras är att pojkar tillåts ta det största utrymmet och att både pojkar och flickor verkar nöjda med detta. När det gäller diskussionen kring likheter och skillnader mellan hur flickor/pojkar betraktar varandra ser vi att de traditionella föreställningarna kring hur kön gestaltas i allra högsta grad existerar.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 58
Language swe (iso)
Subject(s) Genusteori, genusidentitet och pedagogiskt drama
Handle http://hdl.handle.net/2043/11840 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics