Tvåspråkiga barn i förskolan

DSpace Repository

Tvåspråkiga barn i förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Tvåspråkiga barn i förskolan
Author(s) Salem, Tawhid
Date 2010
Swedish abstract
Min undersökning inbegriper barns andraspråksinlärning. Studiens syfte är att få fram barns svårigheter i svenska som andra språk och hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn i förskolan. Litteraturen innehåller många diskussioner angående tvåspråkighet, språkliga svårigheter i andraspråksinlärning och inlärningsmetoder som stimulerar språkinlärning. Jag har valt en kvalitativ studie i en avdelning på en förskola. Där gjorde jag två gruppintervjuer med tre pedagoger och observationer av barnens språkinlärning och pedagogernas arbetssätt. I resultat har jag kommit fram till att barn har olika språkliga svårigheter i svenska som andra språk. Pedagogerna i den utvalda förskolan använder olika inlärningsmetoder som väcker barns intresse för att utveckla svenska som andra språk. För att stimulera barns språkinlärning, använder pedagogerna högläsning, upprepning, lek, sång och tema. Av pedagogernas svar framgår att modersmålet är mycket värdefullt vid andraspråkinlärning. Pedagogerna uppmuntrar föräldrar att tala modersmålet med sitt barn hemma. När pedagogerna med annat modersmål än svenska översätter ord och begrepp, får barn höra både svenska och modersmålet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 27
Language swe (iso)
Subject(s) tvåspråkighet i förskolan
arbetssätt
språkinlärning
språkutveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/11860 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics