En studie om elevers upplevelse av bedömning i ämnet bild

DSpace Repository

En studie om elevers upplevelse av bedömning i ämnet bild

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title En studie om elevers upplevelse av bedömning i ämnet bild
Author(s) Emma Ahlström Køster, Dobrica Dobricic
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka om det finns några könsrelaterade orättvisor i dagens betygsystem. Som blivande lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring bedömning och betygssättning. Målet på sikt är att vårt arbete ska bidra till att det tas fram ett, om möjligt, mer rättvist betygssystem. Vi har arbetat fram specificerade frågor: ”Upplever elever att deras estetiska kunskaper och utveckling i ämnet bild bedöms olika beroende på kön?” och ”Har någon kön biologisk fördel framför det andra att nå högre resultat i ämnet bild?” Undersökningen består av en aktionsforskning, som följs upp av gruppintervjuer. Aktionsforskningen har följt modellen; planering, genomförande, observation och ny planering. Den kvalitativa gruppintervjun har utgått från semistrukturerade frågor som har anpassats efter informanternas svar. Efter genomförda gruppintervjuer och observationer under undersökningen har vi bearbetat materialet med hjälp av genusteorier för att urskilja mönster. Resultatet visar att eleverna är medvetna om de fysiska och psykiska skillnaderna och förutsättningarna, men upplever inte att de bedöms olika beroende på vilket kön de har. Slutsatser som kan dras är att både bild och kreativitet uppfattats som verksamheter ägnade för flickor som presterar bättre ämnet eftersom de har bättre kreativa förutsättningar.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 34
Language swe (iso)
Subject(s) Genusteori, bildundervisning och betyg.
Handle http://hdl.handle.net/2043/11884 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics