Service och bemötande

DSpace Repository

Service och bemötande

Show full item record

Files for download

pdf
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Service och bemötande
Author(s) Ulrika, Armano
Date 2011
Swedish abstract
Grundtanken med examensarbetet har varit att genom kvalitativa intervjuer ta reda på om ett betyg i service och bemötande är aktuellt och efterfrågat inom hotell- och restaurangbranschen och vad införandet av ett sådant betyg skulle tänkas få för konsekvenser för eleven. Vidare belyses vikten av en god attityd i servicebranschen, en egenskap som värderas väldigt högt och ställa detta i kontrast till skolan och hur lärare och handledare arbetar för att stimulera en positiv social utveckling hos eleven. Jag valde att intervjua fyra yrkeslärare på hotell och restaurangprogrammet i en större stad och tre APU-handledare på tre skilda hotell i staden. Gemensamt för lärarna och APU-handledarna är gedigna branschkunskaper och aktivt arbete med elever/praktikanter i flera år. Undersökningen visar att lärare och APU-handledare är positivt inställda till ett betyg i service och bemötande, men reservationer finns angående vem som har behörighet att sätta betyget samt vem som ska få ta del av betyget. Forskningen tyder på att betyget i service och bemötande inte bör visas för APU-handledare före praktikperiodens start då det kan skada elevens självkänsla. APU=arbetsplatsförlagd undervisning
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 42
Language swe (iso)
Subject(s) service och bemötande
Handle http://hdl.handle.net/2043/11961 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics