Litteraturens påverkan på ordförståelse

DSpace Repository

Litteraturens påverkan på ordförståelse

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Litteraturens påverkan på ordförståelse
Author(s) Persson, Irina
Date 2010
Swedish abstract
Flera gymnasieskolor i Malmö inleder studierna för elever i åk 1 med ett gemensamt läsprojekt, där elever läser självvalda skönlitterära böcker under åtminstone en timme per dag under lektionstid i ungefär tre veckor. Syftet med mitt arbete var att undersöka om intensivläsning av skönlitteratur har någon positiv påverkan på elevernas ordkunskap samt vilka skillnader i resultat finns det mellan andraspråkselever som få modersmålsundervisning och de elever som inte får det. För att få svar på dessa frågor har jag använt mig av samma kvalitativa ordkunskapstest före och efter intensivläsningen samt en enkätundersökning med frågor om elevernas språkliga bakgrund. Resultatet visar att läsning av en bok även under en kort tid kan ha, bland andra faktorer, en positiv inverkan på andraspråkselevernas ordförståelse. De flesta eleverna visar någon förbättring av sin ordförståelse under en ganska kort tid. Även kontinuerlig modersmålsundervisning under grundskolestudier kan vara en positiv faktor i ordkunskapsutveckling i svenska, vilket också kan antydas i resultatet av min undersökning. Litteraturläsning spelar en stor roll i individens språkutveckling. Undersökningen som jag gjort för mitt examensarbete stärkte min övertygelse i att läsningens nytta inte kan överskattas och att med dess hjälp även på kort tid kan man åstadkomma en betydlig förbättring i elevernas ordförråd. Lärare i både svenska och i svenska som andraspråk bör känna till läsningens positiva inverkan på elevernas ordförråd och oftare använda sig av olika läsprojekt under sin undervisning.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Svenska som andraspråk
andraspråksinlärning
förstaspråk
andraspråk
modersmål
ordförståelse
ordförråd
produktivt ordförråd
receptivt ordförråd
intentionell språkinlärning
incidentiell språkinlärning
gymnasieskola
litteraturläsning
Handle http://hdl.handle.net/2043/12022 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics