Barns tankar och handlingar inom hållbar utveckling

DSpace Repository

Barns tankar och handlingar inom hållbar utveckling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barns tankar och handlingar inom hållbar utveckling
Author(s) Capriles, Karolina
Date 2010
Swedish abstract
Studiens syfte är att bidra till en större förståelse om hur barn tänker och handlar kring konceptet hållbar utveckling. Huvudfrågan lyder Vilka tankar har barn i skolår 2 om sin egen handlingskompetens när det gäller den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling? Mer specifikt undersöks i studien: - Vilka kunskaper i miljöfrågor beskriver barnen? - Vilka erfarenheter har barnen av arbete för en hållbar utveckling? - Vilka känslor av ansvar redogör barnen för? Studiens teoretiska utgångspunkter är begreppet handlingskompetens, där en handling sker med avsikt, och en modell för Environmentally Responsible Behavior (ERB) där faktorer som kan påverka miljövänliga handlingar tas upp. Dessa mycket individuella och sociala koncept kompletteras med de konsekventa och följdriktiga teorier om det kognitiva lärandet och barns utvecklingsstadier som Jean Piaget utformat. Nio barn i skolår 2 på en medelstor skola i Skåne blev intervjuade och deras svar visar på stor variation både i kunskaper, erfarenheter och känslor för miljöfrågor. Barnens svar är mycket individuella men har ändå gemensamma teman som omsorgen för djur och praktisk erfarenhet av sopor och skräp i naturen. Alla barn visade ett överraskande och moget resonemang med tänkvärda funderingar som gav prov på att det finns rum för vidare utbildning inom hållbar utveckling även bland de yngre åren.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) barns tankar
handlingskompetens
hållbar utveckling
Piaget
Handle http://hdl.handle.net/2043/12029 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics