Framgångsalternativ : mötet i skolan mellan utanförskap och innanförskap

DSpace Repository

Framgångsalternativ : mötet i skolan mellan utanförskap och innanförskap

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Stigendal, Mikael
dc.date.accessioned 2011-05-26T11:29:09Z
dc.date.available 2011-05-26T11:29:09Z
dc.date.issued 2004 en_US
dc.identifier.citation 218 en_US
dc.identifier.isbn 9789144036441 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/12056
dc.description Dåliga betyg, våld, krossade fönster och många andra problem. Så brukar skolor i mångkulturella områden skildras i massmedia. Men är det verkligen hela sanningen? Denna bok argumenterar för ett annat perspektiv. Skolor i mångkulturella områden utgör arenor för ett möte mellan innanförskap och utanförskap, avgörande för hela samhällets utveckling. Frågor om vad framgång ska betyda blir därför särskilt aktuella på just dessa skolor. Bokens författare söker förklaringarna utifrån ett samhällsperspektiv. Alternativa definitioner och mått på framgång har arbetats fram i ett nära samarbete med elever och lärare. Mycket står redan i Läroplanen men mäts inte av betygen. Hur vet vi att eleverna utvecklas till kritiska och självständiga samhällsmedborgare? Betygen är för trubbiga och måste kompletteras, menar författaren och hans slutsatser gäller alla skolor. Överhuvudtaget kan ett gemensamt arbete med frågorna om hur framgång ska definieras och mätas bli ett kraftfullt instrument för skolutveckling. Stigendal ger en utmanade bild av ett komplext och politiskt känsligt samhällsproblem. Dessutom pekar han ut hur man i skolan konkret kan arbeta fram nya och bättre lösningar. ”Det är ovanligt med texter om skolan som på detta sätt med konsekvens och kritisk distans håller samman samhällsdiskussion och skoldiskussion.” (Ur Olle Holmbergs förord) Boken vänder sig till skolvärlden i bredaste möjliga mening. Den kan med fördel användas på grundkurser i lärarutbildningen, men även i fortbildning och som diskussionsunderlag för skolutveckling. Dessutom är den ett viktigt inslag i debatten om skolan i det mångkulturella samhället. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Studentlitteratur en_US
dc.subject Utanförskap en_US
dc.subject Innanförskap en_US
dc.subject Betyg en_US
dc.subject Mångkulturell en_US
dc.subject Städer en_US
dc.subject Kunskap en_US
dc.subject.classification Humanities/Social Sciences en_US
dc.title Framgångsalternativ : mötet i skolan mellan utanförskap och innanförskap en_US
dc.type Book en_US
dc.identifier.paperprint 0 en_US
dc.contributor.department Malmö University. Faculty of Culture and Society en
dc.subject.srsc Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES en_US
 Find Full text Files for download

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics