Hur specialpedagoger arbetar med åtgärdsprogram i matematik

DSpace Repository

Hur specialpedagoger arbetar med åtgärdsprogram i matematik

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 2-year master student thesis
Title Hur specialpedagoger arbetar med åtgärdsprogram i matematik
Author(s) Rand, Mattias ; Gustavsson, Yvonne
Date 2011
Swedish abstract
Rand, Mattias & Gustavsson Yvonne (2011). Hur specialpedagoger arbetar med åtgärdsprogram i matematik. (How remidial teachers work with a action programmes in matehematics). Skolutveckling och ledarskap, specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Vi har i vårt arbete undersökt hur specialpedagoger i en kommun arbetar med åtgärdsprogram i matematik. Vi belyser olika faktorer såsom erfarenhet, lärmiljö, språklig miljö, arbetsstruktur, delaktighet samt pedagogisk kartläggning, som har betydelse för upprättandet av åtgärdsprogram. Vi undersöker även i vilken utsträckning åtgärdsprogrammen uppfyller kraven från de nationella föreskrifter som finns. Vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra specialpedagoger från olika skolor i en kommun. Intervjun var en halvstrukturerad, narrativ livsvärldsintervju där målet var att respondenterna relativt fritt skulle få berätta om sin praktik. Resultaten från intervjun belystes ur ett hermeneutiskt perspektiv och resultatet jämfördes därefter med forskningsresultat som finns inom matematikdidaktik. I vår undersökning har vi kommit fram till att arbetssätten varierar mellan de olika skolorna trots att kommunen tagit fram en mall för åtgärdsprogram. Detta kan bero på att rektorerna själva formulerar arbetsbeskrivningen för de specialpedagoger de anställer. Verksamheterna som vi undersökt varierar också i storlek, ålderssammansättning på eleverna och var skolorna är belägna. Det är alltså många variabler som påverkar att sannolikheten på att arbetsgången skulle kunna beskrivas unisont är låg.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 59
Language swe (iso)
Subject(s) kartläggning
lärande i matematik
organisation
specialpedagogen
åtgärdsprogram
Handle http://hdl.handle.net/2043/12078 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics