Anpassad Patientundervisning

DSpace Repository

Anpassad Patientundervisning

Show full item record

Files for download

C-uppsats Omvårdnad ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Anpassad Patientundervisning
Author(s) Hjelmstedt, Petra ; Peiper, Kathrine
Date 2011
English abstract
The aim with this literature study is to describe how tailored group education is carried out to patients with diabetes type 2. Ten qualitative articles form the result. One of the fundamental factors is the relationship between patient and educator and it should continue during longer time. Relatives do also need to participate in the education in order to help the patient with life style changes. Group education is an excellent occasion to learn of other experiences and a cultured like adapta¬tion with simple tools cooking together can help the patient to better self-care. In the creation of a tailored patient education pedagogical as well as psychological competence is needed, besides knowledge about counselling skills and medical knowledge. To involve other professionals can also be of great value. This literature study gives an insight in that patient education is a complex and multifaceted task.
Swedish abstract
Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur anpassad gruppundervisning bedrivs för patienter med diabetes typ 2. Tio kvalitativa artiklar ligger till grund för resultatet. En av de grundläggande faktorerna är relationen mellan patient och undervisare och att denna uppehålls under längre tid. Närstående behöver också delta i undervisningen för att hjälpa patienten med livsstilsföränd¬ringar. Gruppundervisning är ett utmärkt tillfälle att lära av andras erfarenheter och en kulturanpassning med enkla redskap som matlagning tillsammans, kan hjälpa patienten till bättre egenvård. I skapandet av en anpassad patientunder¬visning behövs pedagogisk och psykologisk kompetens, samt kunskap om samtalsmetodik förutom medicinsk kunskap. Att involvera andra yrkes¬kategorier kan också vara av stort värde. Denna litteraturstudie påvisar att patientundervisning är en komplex och mångfasetterad uppgift.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Pages 38
Language swe (iso)
Subject(s) Diabetes typ 2
Diabetes mellitus
Undervisning
Empowerment
Grupper
Patient
Självtillit
Egenförmåga
Handle http://hdl.handle.net/2043/12107 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics