Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet

DSpace Repository

Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet

Show full item record

Files for download

Magisteruppsats om ...
Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet
Author(s) Löfkvist, Birgitta ; Andersson Tannergård, Marie
Date 2011
Swedish abstract
Andersson Tannergård, Marie & Löfkvist, Birgitta (2011). Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet. [Dyslexia and difficulties in mathematics - A qualitative study how students with dyslexia are experiencing schoolwork]. Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet är att undersöka hur en grupp elever med dyslexi upplever skolan. Fokus ligger på hur eleverna upplever undervisningen och sina svårigheter i skolämnena, främst i matematik, samt vilka faktorer som leder till framgång i skolarbetet. Studien har en hermeneutisk ansats. Metoden är kvalitativ i form av intervjuer med elever som går på högstadiet eller i gymnasiet. Resultaten av undersökningen visar att eleverna inte upplever sig ha några större svårigheter i matematik, att tidiga misslyckanden och elevernas egna inställningar spelar stor roll för deras framgångar respektive motgångar i skolarbetet. De svårigheter som vi anser finnas är först och främst sekundära som en följd av elevernas dyslexi.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 67
Language swe (iso)
Subject(s) dyslexi
matematiksvårigheter
faktorer i undervisningen
inkludering och exkludering
KASAM
Handle http://hdl.handle.net/2043/12216 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics