Det oförhindrade jaget

DSpace Repository

Det oförhindrade jaget

Details

Files for download Overview of item record
Publication 2-year master student thesis
Title Det oförhindrade jaget
Author Nillasdotter, Kikki
Date 2011
Swedish abstract
Den här uppsatsen är en diskursanalys av två didaktikböcker för svenskundervisning som förekommer på lärarutbildningen: Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy och Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Utgångspunkten för analysen är det som bland andra Ann Runfors och Kristina Gustafsson kallar normen om det oförhindrade jaget, det vill säga tanken om att den svenska grundskolan premierar de elever som på ett oberoende och självständigt sätt frigör sig från sin sociala och kulturella bakgrund och lär sig att analysera och ifrågasätta tillvaron för att fullt ut kunna välja sina egna liv. Mina slutsatser är att både Molloy och Gibbons verkar skriva under på det oförhindrade jagets herravälde i det svenska samhället, och att eleverna behöver lära sig ett språk som ger dem möjlighet att agera som oförhindrade jag. Dock skiljer de sig åt på så sätt att Gibbons tycks vilja lära eleverna att verka som oförhindrade jag, medan Molloy vill lära dem att vara det.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 37
Language swe (iso)
Subject andraspråk, erfarenhetspedagogik, diskursanalys, genrepedagogik, oförhindrat jag, skolkapital
Handle http://hdl.handle.net/2043/12310 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics