Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

DSpace Repository

Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning
Author(s) Toroczkay, Zerena
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. Språkutvecklande undervisning grundar sig i Vygotskijs sociokulturella kunskapssyn, vilken även utgör studiens teoretiska utgångspunkt. Språkforskare, så som Maiike Hajer, Pauline Gibbons, Monica Axelsson, Caroline Liberg, Anna Flyman-Mattsson och Gisela Håkansson, presenteras. De pekar alla på att skolans ämnesspecifika språk skiljer sig avsevärt från elevernas vardagsspråk och betonar vikten av att integrera språk- och ämnesundervisning då själva svenskundervisningen inte ger eleverna tillgång till det ämnesspecifika språk de olika ämnena grundar sig på. Resultaten visar på att många lärare saknar kunskap att utforma en språkutvecklande ämnesundervisning, vilket i sin tur gör att många andraspråkselever har svårt att uppnå kursmålen. Nyckeln till kunskap är trots allt språket. Lärarna möter många andraspråkselever med stora behov i undervisningen, men många av dem står handfallna i vägledning och utveckling av dessa elevers ämnesspecifika språk. Lärarna uttrycker ett strakt behov av fortbildning och en stark vilja att utveckla kunskap kring att kunna utforma sin undervisning utifrån ett språkutvecklande perspektiv och öka sin profession. Nyckelord: språkutvecklande ämnesundervisning, religionskunskap, sociokulturell kunskapssyn, gymnasiet, KOMVUX, andraspråkselever
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) språkutvecklande ämnesundervisning
religionskunskap
sociokulturell kunskapssyn
gymnasie
KOMVUX
andraspråkselever
språkutveckling
språkintegeration
Handle http://hdl.handle.net/2043/12454 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics