Normalitet och avvikelse i förskolans värld

DSpace Repository

Normalitet och avvikelse i förskolans värld

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Normalitet och avvikelse i förskolans värld
Author(s) Karamfilova, Vessela
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med mitt arbete var att belysa hur pedagogerna definierar avvikelse och normalitet i förskolan, samt vilken syn förskollärarna har på det enskilda barnet och hur det kommer till uttryck i utvecklingssamtalet. Metoden som jag har valt och använde i undersökningen är kvalitativa intervjuer med fem förskollärare från fem olika förskolor i södra Skåne. Jag har spelat in intervjuerna och där-efter transkriberat dem. Det insamlade materialet har jag analyserat utifrån ett kritiskt utvecklingspsykologiskt perspektiv med koppling till pedagogisk- och specialpedagogisk forskning. Resultaten i denna studie visar att förskollärarna betraktade barn som avvikande om deras emotionella och sociala kompetens är bristande. Barn med språklig avvikelse var också betraktade som avvikande. De flesta intervjuade förskollärare har svårt att ge definition för begreppet normalt förskolebarn och ifrågasatte ordet normalt. En liten del av förskollärarna har svarat att ett normalt barn är barn som visar viljan att utveckla sig och kommunicera och vara en del av gruppen. Vid utvecklingssamtalet görs bedömningar av barnens utveckling utifrån fastställda normer och krav.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 36
Language swe (iso)
Handle http://hdl.handle.net/2043/12540 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics