Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

DSpace Repository

Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken
Author(s) Reimers, Paulina ; Svensson, Emma
Date 2011
Swedish abstract
Sammanfattning Varje dag när barn kommer till skolan så möter de inte bara sina klasskamrater och lärare, utan de gör också ett möte med sin fysiska miljö, vilken till största delen är planerad och utformad av oss pedagoger som är verksamma där. Eleverna tillbringar en stor del av sin tid i en miljö som de kan påverka i ringa omfattning men som vi är övertygade om har en stor betydelse för deras syn på lärande och utbildning. Syftet med det här arbetet är att studera och jämföra den fysiska inlärningsmiljön på två olika skolor inom två olika pedagogiska inriktningar, vilka är Montessori och Waldorf. Vi valde dessa två inriktningarna då de utifrån sett har miljöer som avviker kraftigt från vår svenska traditionella skolmiljö. Våra frågeställningar är hur de fysiska miljöerna ser ut inom de två pedagogikformerna och vilka tankar som ligger bakom utformandet av dessa. Vilka skillnader respektive likheter finns det mellan dem båda? Vilken uppfattning har pedagogerna om miljöns betydelse för elevernas lärande och välbefinnande? Vi har som metod i vår undersökning använt oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger och observationer med bilddokumentering. Vi besökte två skolor geografiskt belägna på den skånska landsbygden Slutsatsen blev att båda pedagogerna inom de olika inriktningarna var helt ense om att miljön i klassrummet är av mycket stor betydelse för elevernas välbefinnande och inlärning och att man försöker efterleva den pedagogiska grundsynen vad gäller miljöns utformning i så stor utsträckning som man finner det genomförbart. Men även om det finns likheter i grundtanken kring den fysiska miljöns betydelse för inlärningen så skiljer de fysiska klassrumsmiljöerna sig åt i det mesta när det gäller dess utformning.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 63
Language swe (iso)
Subject(s) Inlärningsmiljö
Inlärning
fysisk klassrumsmiljö
Montessori
Waldorf
Handle http://hdl.handle.net/2043/12781 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics