Kan man samarbeta om allt?- om ämnesövergripande arbete mellan svenskämnet och biologiämnet

DSpace Repository

Kan man samarbeta om allt?- om ämnesövergripande arbete mellan svenskämnet och biologiämnet

Show full item record

Files for download

Examensarbete Mari ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Kan man samarbeta om allt?- om ämnesövergripande arbete mellan svenskämnet och biologiämnet
Author(s) Aidemark, Mari ; Franzén, Gabriella
Date 2011
Swedish abstract
Vi var intresserade av att skriva om ämnesövergripande arbete, eftersom vi har praktik på en gymnasieskola som arbetar med denna arbetsform. Syftet med uppsatsen var att studera biologilärares och svensklärares syn på sitt eget ämne och varandras ämne. Vi ville ta reda på om lärarnas ämnessyn påverkade deras tankar runt ämnesövergripande arbete. Enligt tidigare forskning genomförs ämnesövergripande arbete för att öka känslan av helhet samt motivera eleverna. Det finns dock många möjliga hinder, inklusive organisatoriska problem och tidsbrist. Det finns mycket tidigare forskning runt svenskämnets identitet och det upplevs som ett splittrat ämne med många aspekter. Sätten man kan se på biologiämnet är dock till stor del outforskade. Vi genomförde halvstrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i biologi och svenska på två skånska gymnasieskolor. Vi fann att det fanns flera olika sätt att se på de två ämnena men att synen på svenskämnet som ett färdighetsämne dominerade, medan de flesta lärare beskrev biologiämnet genom att namnge moment som ingår i biologikurserna. Samtliga informanter hade genomfört samarbeten mellan svensk- och biologiämnet. Ofta var dessa arbeten i form av essäer eller grupparbeten runt hållbar utveckling eller genteknikens etik. Det fanns en problematik runt svenskämnets potentiella roll som hjälpämne i många samarbeten. Den lärare som kom med mest kreativa förslag var också den med störst förståelse för det andra ämnet. Ämnesförståelse verkar därmed påverka samarbetenas innehåll men däremot inte de upplevda hindren för samarbete. Det största hindret till samarbete är tidsbrist, men även skolkultur och kollegor är viktiga faktorer för att ett samarbete ska bli av.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 55
Language swe (iso)
Subject(s) biologiämnet
svenskämnet
ämnessyn
ämnesövergripande
Handle http://hdl.handle.net/2043/12873 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics