Vad rektorn ser: Observationer av pedagogiska handlingar som ett led i rektorsutbildningen

DSpace Repository

Vad rektorn ser: Observationer av pedagogiska handlingar som ett led i rektorsutbildningen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Report
Title Vad rektorn ser: Observationer av pedagogiska handlingar som ett led i rektorsutbildningen
Author(s) de Jong, Marjanna
Date 2002
Swedish abstract
Baksidestext: Hur ser rektor på lärares pedagogiska handlingar? Kan rektor beskriva på ett bra, konkret och informativt sätt vad pedagogiska handlingar i klassrummet rör sig om? Om inte vad beror det på? Behöver rektor vistas i den pedagogiska verksamheten för att leda den pedagogiska utvecklingen? Den här rapporten handlar om pedagogiska handlingar sedda genom rektors glasögon. Inom den statliga rektorsutbildningen fick en grupp rektorer i utbildning i uppdrag att gå ut och kartlägga de viktigaste pedagogiska handlingarna i verkliga klassrumssituationer. Avsikten var att med hjälp av dessa observationer knyta ihop praktik och teori. Diskussionen om vad man sett skulle alltså främja utvecklingen i skolan. Läs om vad rektorerna såg eller inte såg när de försöker beskriva verkligheten. Hur hänger rektorernas observationer ihop med progression i rektorsutbildningen och förändringsprocesser i skolan?
Publisher Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2002
Host/Issue Rapporter om utbildning;5/2002
ISSN 1101-7643
Pages 38
Language swe (iso)
Handle http://hdl.handle.net/2043/1291 (link to this page)
Buy print http://webshop.holmbergs.com...1291 (print-on-demand service)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics