Classroom instruction and outdoor education-A comparison between classroom instructions and outdoor education

DSpace Repository

Classroom instruction and outdoor education-A comparison between classroom instructions and outdoor education

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Classroom instruction and outdoor education-A comparison between classroom instructions and outdoor education
Author(s) Johan, Olsson
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med uppsatsen är att jämföra klassrumsundervisning och utomhuspedagogik och se vilket av dessa två arbetssätt som lärare föredrar och arbetar med. I den empiriska studien intervjuades lärare som arbetar inom förskola och grundskolans tidigare år om hur de ser på klassrumsundervisning och utomhuspedagogik. Uppsatsen handlar om utomhuspedagogik och klassrumsundervisning. Den utgår från följande frågeställningar: Vilka är för – och nackdelarna med utomhuspedagogik? Varför använder lärarna en viss undervisningsmetod mer? Har omgivningen någon påverkan för att bedriva utomhuspedagogik? I resultatet och analysen framkommer det att lärarna har ungefär samma syn på klassrumsundervisning. Lärarna känner också att de skulle kunna använda sig mer av utomhuspedagogik. Fastän att det finns mycket forskning kring utomhuspedagogik och dess påverkan på elevers prestationer i skolan används det förvånansvärt lite i skolan. Lärarna upplever att det är svårt att planera och förbereda sig för undervisning ute, det är material som ska med, det finns elever som har särskilda behov, elever med rörelsehinder, diabetes eller andra sjukdomar. Även tidsbrist kan vara en av anledningar till att man väljer klassrumsundervisning. I klassrumsundervisning har du som lärare lättare tillgång till läromaterial, översikt på elevgruppen och läraren känner att han eller hon har mer ordning i klassrummet, det är tidssparande och når fram till hela klassen. Nyckelord är inlärning, klassrumsundervisning och utomhuspedagogik.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 40
Language swe (iso)
Subject(s) klassrumsundervisning, utomhuspedagogik, inlärning
Handle http://hdl.handle.net/2043/12918 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics