Läsförståelsemetoder – finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2

DSpace Repository

Läsförståelsemetoder – finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Läsförståelsemetoder – finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2
Author(s) Grebovic, Livija ; Eklöv, Ann-Sofi
Date 2011
Swedish abstract
Eftersom internationella undersökningar visar att läsförståelsen sjunker hos svenska elever, var syftet med detta arbete att undersöka hur lärare i årskurs 2 arbetar med läsförståelse. Vi undrade vilka läsförståelsemetoder som används och hur styrdokumenten tolkas. För att få svar på våra frågeställningar har vi tagit hjälp av tidigare forskning och litteratur som behandlar läsförståelse som ämne. Vi har använt oss av kvalitativa undersökningsmetoder, vilket innebär intervju och observation. Resultatet av studien visar att de undervisningsmetoder i läsförståelse som finns idag inte förekommer i renodlad form, samt att lärarna saknar kännedom om dessa. Undervisningsmetoder som vi identifierade under studiens observationstillfällen är en blandning av beprövade undervisningsmetoder i läsförståelse. Resultatet visar även att lärarna inte prioriterar tiden för arbete med läsförståelse. Slutsatsen av vår undersökning har blivit att lärarnas förhållningssätt till kursplanen i ämnet svenska och deras arbetssätt har betydelse för elevernas utveckling av läsförståelse.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 53
Language swe (iso)
Subject(s) Explicit undervisning
läsförståelse
lässtrategier
undervisningsmetoder
Handle http://hdl.handle.net/2043/13097 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics