Montessoripedagogers inställning till Lgr11

DSpace Repository

Montessoripedagogers inställning till Lgr11

Details

Files for download
Montessori teachers ...
Overview of item record
Publication Student thesis
Title Montessoripedagogers inställning till Lgr11
Author Rosdahl, Sandra ; Johnsson, Anna
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur pedagoger inom montessori- grundskolor ser på implementeringen av Lgr11 i sin verksamhet. Studiens empiri grundar sig på intervjuer med sex pedagoger som arbetar inom montessorigrundskolor. Vilka för- och nackdelar anser pedagogerna det finns med Lgr11 och hur de ser på framtiden att jobba utifrån den? I litteratur genomgången ger vi bakgrund till montessoripedagogiken och läroplanen 2011. Resultatet av studien är att pedagogerna är positiva till den nya läroplanen även om det medför att de blir tvungna att sätta betyg på sina elever. Studiens slutsats tyder på att det är möjligt att jobba efter Montessoris grundsyn samtidigt som man följer Lgr11 utan några större förändringar inom verksamheten.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 39
Language swe (iso)
Subject Grundskola, Lgr11, Montessori, Implementering
Handle http://hdl.handle.net/2043/13167 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics