Vuxenvägledning i det livslånga lärandet - En studie om vuxnas upplevelser av vuxenvägledning

DSpace Repository

Vuxenvägledning i det livslånga lärandet - En studie om vuxnas upplevelser av vuxenvägledning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vuxenvägledning i det livslånga lärandet - En studie om vuxnas upplevelser av vuxenvägledning
Author(s) Kaewsit Engkvist, Maria ; Olnert, Helene
Date 2012
Swedish abstract
Att personer kan få studie- och yrkesvägledning i skolan vet de flesta, men var vänder sig vuxna som redan har ett arbete? Syftet var att undersöka vad personer, som varit anställda på samma arbetsplats i minst 15 år, som har eller haft en önskan om förändring, känner till om vuxenvägledning. Att intervjupersonerna skulle haft denna långa anställningstid på samma arbetsplats var för att vi ville undersöka om de var arbetsplats- eller yrkesinlåsta eller ”stannare” på arbetsmarknaden men också för att säkerställa att de haft tankar på att förändra sin arbetssituation men inte genomfört någon förändring. Utifrån våra frågeställningar och genom kvalitativa intervjuer tar vi del av varför de stannade kvar, vilka upplevelser de hade av vuxenvägledning, vad de skulle behöva stöd i, var och på vilket sätt de tycker att vuxenvägledning ska bedrivas. Resultatet redovisas utifrån tre teman som bygger på vårt syfte och våra frågeställningar. Resultatet analyseras genom en innehållsanalys som bygger på empiri, humanistisk teori, karriärteorier och tidigare forskning. Analysen visar att de flesta intervjupersonerna har behov som kan relateras till studie- och yrkesvägledning. Det kan vara vägledning i att se på styrkor och svagheter, få information, råd och praktisk hjälp. Intervjupersonerna har dåliga kunskaper om var de kan vända sig för att få vägledning och menar också att det behövs bättre marknadsföring av verksamheten, vilket är huvudresultatet i vårt arbete. Anledningar till att de stannat i 15 år eller längre är bland annat på grund av trygghet, familj, avsaknad av mod och vägledning, men också att de trivs och utvecklas på sin arbetsplats.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 50
Language swe (iso)
Subject(s) Studie- och yrkesvägledning, det livslånga lärandet, livslång vägledning, vuxenvägledning, yrkes- och arbetsplatsinlåsning, rörlighet på arbetsmarknaden
Handle http://hdl.handle.net/2043/13173 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics