Lässtrategier och läsförståelse

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Lässtrategier och läsförståelse
Author(s) Feldt, Anna
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka en utvald lärares syn på hur elever utvecklar läsförståelse, samt hur explicit lässtrategiundervisning baserad på högläsning kan utgöra möjligheter för elever att fördjupa läsförståelsen. Den teoretiska forskningsansatsen utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Grundtanken i detta perspektiv är att lärande alltid sker i ett socialt sammanhang och att språket utgör en länk mellan barnet och dess omgivning. Kvalitativa metoder bestående av halvstrukturerade intervjuer samt observationer har används för att samla empiri till arbetet. Inspelningar, anteckningar och transkriberingar har utförts för att öka materialet trovärdighet. Resultatet visar att textsamtal, medvetna textval samt tydliggörande av tankemönster anses vara faktorer som påverkar elevers läsförståelse. Vidare visar resultatet att elever som med utgångspunkt i lärarens demonstrationer och tydliga vägledning får använda och samtala kring olika texter i olika syften, ges goda möjligheter att utveckla sitt tänkande och därmed även sin läsförståelse och sina kunskaper.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages Anna Feldt
Language swe (iso)
Subject(s) lässtrategier, läsförståelse, metakognition, textrörlighet
Handle http://hdl.handle.net/2043/13234 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics