fyra rektorers syn på inkludering av särskoleelever i grund,- och gymnasieskolan

DSpace Repository

fyra rektorers syn på inkludering av särskoleelever i grund,- och gymnasieskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 2-year master student thesis
Title fyra rektorers syn på inkludering av särskoleelever i grund,- och gymnasieskolan
Author(s) Johansson, Nathalie
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa förståelsen för hur rektorer ser på inkludering av elever från särskolan i grundskolan och gymnasieskolan. Studien grundar sig på en hermeneutisk ansats med intervju som metod. Jag väljer en kvalitativ metod eftersom mitt syfte inte är att generalisera och dra allmänna slutsatser utan få en djupare insikt i hur just mina informanter ser på mina frågeställningar. Som teoretisk bakgrund har jag valt att utgå ifrån de tre specialpedagogiska forskningsperspektiven, som benämns som det individinriktade,- deltagar,- samt dilemmaperspektivet. De resultat som framkom i min studie visade, i likhet med tidigare studier som gjorts inom området, att det finns en tydlig diskrepans kring den syn på inkludering som beskrivs i forskning kontra i den konkreta verksamheten ute på skolorna. Inom forskningen finns en vision att övergå från ett individinriktat och exkluderande till ett mer inkluderande synsätt men denna vision har främst gestaltat sig ifråga om attityder och är således inte genomförd i den specialpedagogiska verksamheten ute på skolorna. Det finns dock en aktuell och pågående diskussion på de skolor jag besökt kring vad begreppet inkludering innefattar och hur arbetet med elever i behov av särskilt stöd samt inom särskolan ska bedrivas.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 47
Language swe (iso)
Subject(s) inkludering, särskola, exkludering
Handle http://hdl.handle.net/2043/13451 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics