Barn kan om de vill, eller…?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barn kan om de vill, eller…?
Author(s) Ottosson, Helene ; Tynell, Rebecca
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med vår studie är att undersöka de okoncentrerade barnens upplevelse av några vuxenledda gruppaktiviteterna, vad gäller motivation och inlärning. Syftet är också att ur ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka anledningen till barnens upplevelser och hur det speglas i deras beteende. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring de vuxenledda aktiviteterna, samling och saga, samt tidigare specialpedagogisk forskning i förskolan. Vårt arbete grundar sig på studier från två olika förskoleavdelningar från samma kommun med barn i åldrarna 4-5 år. För att få en helhet i vår undersökning, utifrån ett barnperspektiv, har vi använt oss av videokamera samt kvalitativa barnintervjuer. Resultatet visar att det som barn upplever att de lär sig främst är disciplinära färdigheter. Deras motivation i aktiviteterna är generellt svag. Ur ett specialpedagogiskt perspektiv kan vi se många förändringsbara delar för att öka barnens motivation, koncentration och möjlighet till en förståelseinriktad inlärning.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 48
Language swe (iso)
Subject(s) barnperspektiv, fenomenografi, förskola, lärande, systemteori, sociokulturell teori, vuxenledda gruppaktiviteter, okoncentration
Handle http://hdl.handle.net/2043/13638 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics