Hela skolans ansvar - en undersökning om samarbetet inom studie- och yrkesorienteringen

DSpace Repository

Hela skolans ansvar - en undersökning om samarbetet inom studie- och yrkesorienteringen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Hela skolans ansvar - en undersökning om samarbetet inom studie- och yrkesorienteringen
Author(s) Jakse, Vesna ; Wollenberg, Malin
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med arbetet är att ta reda på om studie- och yrkesvägledare och lärare, i och med att den nya skollagen och läroplanen (Lgr 11) har införts, arbetar utifrån att studie- och yrkesorienteringen är hela skolans ansvar. Vi vill undersöka detta, eftersom det gemensamma ansvaret är något som i formuleringsarenan länge har framförts som viktigt, men som inte har haft det genomslag på realiseringsarenan som det var tänkt från början. De frågor vi vill besvara är hur kvaliteten i studie- och yrkesorienteringen på skolan ser ut utifrån studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv, hur studie- och yrkesvägledare och lärare på grundskolan anser att kommunikationen och samarbetet mellan dem fungerar vad gäller studie- och yrkesorienteringen samt hur studie- och yrkesvägledare och lärare anser att de nya styrdokumenten påverkar studie- och yrkesorienteringen på skolan. Detta undersöker vi utifrån en hermeneutisk inriktning med kvalitativ metod, vilket innebär strukturerade intervjuer med intervjuformulär. Resultaten knyter vi till de styrdokument och rekommendationer som gäller för studie- och yrkesorienteringen i grundskolan samt forskning och teori om framtidens vägledning, kommunikation och samarbete inom organisationen, konstruktivism och organisationsteori. Genom vår undersökning kan vi konstatera att studie- och yrkesvägledningen och -orienteringen inte är skolans gemensamma mål, att studie- och yrkesvägledarna inte kommer naturligt in i skolarbetet och att studie- och yrkesvägledarna tycker att det är för lite samarbete med lärarna. De nya styrdokumenten har hittills inte lett till någon förändring. För att samarbetet ska fungera krävs dels tydliga mål och riktlinjer och dels förändrade roller.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 64
Language swe (iso)
Subject(s) kommunikation, konstruktivism, organisation, studie- och yrkesorientering, studie- och yrkesvägledning, styrdokument
Handle http://hdl.handle.net/2043/13657 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics