Studie- och yrkesvägledares upplevelser av egna kompetenser och sin egen kompetensutveckling inom vuxenutbildning

DSpace Repository

Studie- och yrkesvägledares upplevelser av egna kompetenser och sin egen kompetensutveckling inom vuxenutbildning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Studie- och yrkesvägledares upplevelser av egna kompetenser och sin egen kompetensutveckling inom vuxenutbildning
Author(s) Thomalla Johansson, Anke ; Axelsson, Joel
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med vårt arbete är att beskriva och analysera hur studie- och yrkesvägledare inom den kommunala vuxenutbildningen upplever sina yrkeskompetenser och sin kompetensutveckling i förhållande till de sökandes vägledningsbehov. Arbetets forskningsfrågor är: 1. Hur upplever studie- och yrkesvägledare sina yrkeskompetenser? 2. På vilket sätt utvecklar studie- och yrkesvägledare sina yrkeskompetenser? 3. Vilka vägledningsbehov upplever studie- och yrkesvägledare hos de sökande? Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer utifrån vägledarnas perspektiv, och avgränsades till verksamheten inom den kommunala vuxenutbildningen. Arbetets resultat visar att studie- och yrkesvägledare upplever sina kompetenser som tillräckliga och att kompetensutveckling främst sker som en dialog kring de sökandes vägledningsbehov i möten med de sökande eller med kollegor inom vägledningsområdet.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 51
Language swe (iso)
Subject(s) Vägledning
Vägledningsbehov
Kompetens
Karriär
Vuxenutbildning
Handle http://hdl.handle.net/2043/13660 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics