Analys av förekomsten av diskriminerande strukturer i läromedel och kursplan

DSpace Repository

Analys av förekomsten av diskriminerande strukturer i läromedel och kursplan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Analys av förekomsten av diskriminerande strukturer i läromedel och kursplan
Author(s) Larsson, Stefan
Date 2012
English abstract
This paper discuss the presence of ethnic discrimination in newly produced textbooks made for history education. Earlier research on the subject argues that modern schools and educational institutes need to highlight the issue in order to create a non-discriminating education. There is a need to incorporate theories like "Critical race theory" into the curriculums of existing teacher educations.
Swedish abstract
Då flera tidigare rapporter slagit fast att diskriminering inom skolan återfinns såväl som i läromedel och i skolan som institution så syftar detta arbete till att analysera om även nyproducerade läromedel för grundskolan och gymnasiet, och i detta fall en kursplan från lärarutbildningen, kan sägas bidra till att upprätthålla diskriminerande strukturer. Detta arbete är framförallt inriktat på begrepp som etnocentrism och etnisk diskriminering och förekomsten av dem. Som metod används en innehållsanalys samt en syftesrelaterad analys med exponerande kritik. Arbetet visar att mycket av den kritik som lyftes mot läromedel som var producerade fram till tidigt 2000-tal även är berättigade när läromedel från 2012 analyseras. Det är framförallt närvaron av eurocentrism, strukturell rasism, och etnisk diskriminering som kan sägas skapa maktojämlikheter i läromedlen. Vid analysen av kursplanen så står det också att finna formuleringar som måste anses vara diskutabla. Vidare diskuteras bristen på nyanserade perspektiv och teoribildning i kursplanen. I slutdiskussionen för detta arbete så menar jag att lärarstudenter måste kunna tillgodogöra sig och exponeras för diverse olika begrepp och teoribildningar som rör frågor som etnicitet, strukturell rasism, mångkulturalism, och socialkonstruktivism för att på så sätt kunna bedriva en icke-diskriminerande undervisning.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 55
Language swe (iso)
Subject(s) eurocentrism
strukturell rasism
critical race theory
etnisk diskriminering
kursplaner
läromedelsanalys
Handle http://hdl.handle.net/2043/14438 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics