Vem är jag? Hur elever använder sig av historiemedvetande för att skapa identitet.

DSpace Repository

Vem är jag? Hur elever använder sig av historiemedvetande för att skapa identitet.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vem är jag? Hur elever använder sig av historiemedvetande för att skapa identitet.
Author(s) Olsson, Johan
Date 2012
Swedish abstract
Denna uppsats syftar till att undersöka hur elever använder sitt historiemedvetande för att reflektera över sin identitet samt undersöka om eleverna uppfattar sig själva som historiska personer, det vill säga att de är delar av och aktörer i framtidens historia. Empirin insamlades med hjälp av enkätundersökning som var utformad för att få kvalitativa svar. Undersökningen utfördes i två femteklasser på samma skola. Undersökningen kom fram till att elever i stor utsträckning använder sin historiska referensram i en diskussion om ”vem är jag?”. Undersökningen kom också fram till att det inte går att uttala sig om elevers identiteter dock görs ett försök att generalisera över gruppens identitet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 50
Language swe (iso)
Subject(s) Elevperspektiv
enkätundersökning
historiemedvetande
identitet
”vem är jag?”
Handle http://hdl.handle.net/2043/14440 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics