Tala matematik - med lärobokens hjälp?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Tala matematik - med lärobokens hjälp?
Author(s) Andersson, Carina ; Grip, Karin
Date 2004
Swedish abstract
Gemensamma genomgångar och därefter tyst räkning var den vanligaste undervisningsformen under vår grundskoletid på 70-talet. På många skolor i grundskolans senare del är det fortfarande det vanligaste arbetssättet. Forskning visar att om eleverna får arbeta i par eller grupp inverkar det positivt på deras inlärning. Undersökningar konstaterar dessutom att läroboken fortfarande styr undervisningen i alltför hög grad. Mot denna bakgrund har vi undersökt om läroböckerna stämmer överens med kursplanen i matematik med avseende på muntlig kommunikation. Vi har också intervjuat ett antal lärare som använder läroböckerna vi undersökt. Resultatet visar att med den nya läroplanen Lpo94 är en förändring på gång, men det går långsamt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) matematik
grundskolan
kommunikation
läroböcker
kursplaner
grupparbete
matematikinlärning
högstadiet
lärarhandledning
kommunikativ pedagogik
Handle http://hdl.handle.net/2043/1450 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics