Sysselsättning eller undervisning? En studie om hur laborativt material används i matematikundervisning

DSpace Repository

Sysselsättning eller undervisning? En studie om hur laborativt material används i matematikundervisning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Sysselsättning eller undervisning? En studie om hur laborativt material används i matematikundervisning
Author(s) Towfik, Dina ; Jashari, Mimoza
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur och varför lärare använder laborativt arbetssätt i matematikundervisningen i skolår 3 samt lärarnas uppfattning om hur det förebygger elevers matematiksvårigheter. Studien inkluderar även elevers inställning till laborativt material. Motivet till valet av detta ämne är utifrån våra VFT (verksamhetsförlagd tid) erfarenheter där enskild tyst räkning dominerade matematikundervisningen och laborativt material användes som sysselsättning. Litteraturen inom området förespråkar arbete med laborativt material under hela skolgången för betydelse för elevernas förståelse i matematik och att läraren har en avgörande roll gällande konkretisering av den abstrakta matematiken. En stor del av forskningen har visat att elever som arbetar med laborativt material i matematik presterar bättre än elever som inte gör det. I undersökningen har vi använt oss av två kvalitativa undersökningsmetoder, intervju och observation. Vi har intervjuat lärare och elever från olika skolor, kommunal och Montessoriskola som arbetar med laborativ matematik samt observerat undervisningen. I resultatet framträder lärarnas skilda arbetssätt med laborativt material med samstämmighet att förbättra elevernas prestationer och utveckla deras förståelse i matematik. Lärarna använder pedagogiska material samt vardagliga material i syfte att utnyttja fler tillfällen till laborativ undervisningen. Vidare påpekas det att det är syftet med innehållet som styr valet av vilket material som lärarna använder. Utifrån resultatet av vår undersökning framkommer det att eleverna från kommunal skola i skolår 3 har en uppfattning om att de nu kan matematik, och uppger att laborativt material ska användas av yngre elever. Eleverna från Montessoriskolan anser att de kan använda laborativt material regelbundet eftersom de har material i varierade svårighetsgrader.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) Elevers inställning, Konkret matematik, Laborativt material, Laborativ matematik, Matematikundervisning, Matematiksvårigheter, Praktisk matematik, Sysselsättning.
Handle http://hdl.handle.net/2043/14535 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics