Interkulturell pedagogik i det mångkulturella klassrummet/Intercultural education in the multicultural classroom

DSpace Repository

Interkulturell pedagogik i det mångkulturella klassrummet/Intercultural education in the multicultural classroom

Show full item record

Files for download

C-uppsats
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Interkulturell pedagogik i det mångkulturella klassrummet/Intercultural education in the multicultural classroom
Author(s) Abu Hawash, Nada ; Alva, Liz Kimberly
Date 2012
Swedish abstract
I denna uppsats tas problematiken i lärares upplevelse av lärande och de olika tillvägagångssätt de använder sig av i det mångkulturella klassrummet. Undersökningen är gjord på en skola i Malmö därmed handlar vår uppsats endast om den skolan. De frågeställningar som ställs är: Hur upplever pedagoger elevers lärande på skola A? Hur arbetar pedagoger med mellanöstern i historieundervisning på skola A? Syftet med uppsatsen är att studera hur lärare upplever lärandesituationen i samband med elevers lärande. Undersökningen är en kvalitativ undersökning som bygger på intervjuer. I teoretiska utgångspunkterna tas pedagogiska teorier upp, interkulturellt lärande samt pedagogiska läromedel. Resultatet visade brister på elevers svenska språkkunskaper som bidrog till hinder i elevers lärande. Dessutom framgick det från intervjuer att lärarna har för lite hjälp från ledning och ordinarie skolmaterial i sin undervisning. Vi kom fram till att rollspel kan fungera som en metod i konflikthantering.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 45
Language swe (iso)
Subject(s) Interkulturell pedagogik
mångkulturellt klassrum
Intercultural
multicultural classroom
Handle http://hdl.handle.net/2043/14609 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics