Pedagogers syn på elevers läsförståelse

Show full item record

Files for download

Pedagogers syn på ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Pedagogers syn på elevers läsförståelse
Author(s) Schön, Jessica
Date 2012
Swedish abstract
Syftet med examensarbetet har varit att ta reda på vad läsförståelse innebär enligt pedagogerna och hur de arbetar med att utveckla elevers läsförståelse i skolan. Min avsikt har också varit att ta reda på hur pedagogen utmanar den enskilda eleven i sin förståelseprocess. Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer med sex stycken pedagoger från årskurs tre till årskurs sju. Jag har valt att använda mig av Lev S Vygotskijs sociokulturella perspektiv, funktionaliserad och formaliserad undervisning och det relationella och punktuella perspektivet samt tidigare forskning för att tolka och analysera resultatet från samtalsintervjuerna. Slutsatsen i min studie är att för de intervjuade pedagogerna så innebär elevers läsförståelse att eleven skall kunna läsa mellan raderna och det är viktigt att utveckla ett stort ordförråd. Det är främst genom samtalet och i diskussioner som pedagogerna utvecklar elevernas läsförståelse. Det visade sig vara viktigt att eleven hittar läslusten när pedagogerna utmanar och möter den enskilde eleven utifrån dennes olika behov i sin förståelseprocess.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 61
Language swe (iso)
Subject(s) Kvalitativ metod
Läsförståelse
Sociokulturellt perspektiv
Handle http://hdl.handle.net/2043/14658 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics