Barn och kemi : vad säger den kemididaktiska forskningen?

DSpace Repository

Barn och kemi : vad säger den kemididaktiska forskningen?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication BookChapter
Title Barn och kemi : vad säger den kemididaktiska forskningen?
Author(s) Sjöström, Jesper
Date 2012
Editor(s) Ideland, Malin; Malmberg, Claes
English abstract
Huvuddelen av kapitlet belyser översiktligt några frågor där den didaktiska forskningen kan vara till hjälp: Vilka vardagsföreställningar har barn kring materieomvandlingar? Hur gamla bör barnen vara när ”molekyler” introduceras? Hur kan man resonera kring progression i kemiinnehållet från förskolan till gymnasieskolan? Vad framkommer vid kritisk granskning av kemiundervisning och kemiläromedel för barn? Vad krävs för att forskningsanknyta kemiundervisningen för barn?
Publisher Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola
Host/Issue Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare;
Series/Issue Rapporter om utbildning;2
ISSN 1101-7643
Pages 35-53
Language swe (iso)
Subject(s) Ämnesdidaktik
Naturvetenskapernas didaktik
Kemididaktik
Skolkemins ämnesinnehåll
Arbetsformer i barnens kemiklassrum
Naturvetenskapliga arbetssätt
Lärande i kemi
Conceptual Change
Situerat lärande
Kritisk aspekt
Variationsteorin
Barns föreställningar
Partikelmodell
Principen om massans bevarande
Kemi för kritisk-demokratisk bildning
Grundlärares kunskapsbehov i och om kemi
Pedagogical Content Knowledge (PCK)
Lågstadiet F-3
Mellanstadiet 4-6
Tidigare skolåren
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Handle http://hdl.handle.net/2043/14676 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics