Laborativ matematik på gymnasieskolans yrkesprogram. Manipulative materials in vocational education at upper secondary school

DSpace Repository

Laborativ matematik på gymnasieskolans yrkesprogram. Manipulative materials in vocational education at upper secondary school

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Laborativ matematik på gymnasieskolans yrkesprogram. Manipulative materials in vocational education at upper secondary school
Author(s) Zahidi, Sahar ; Gustafsson, Cecilia
Date 2012
Swedish abstract
Sammanfattning Vårt examensarbete handlar om användandet av laborativ undervisning på gymnasiet. Syftet med vår rapport är att undersöka vad eleverna anser om att använda detta undervisningssätt inom matematiken på gymnasiet. I vår undersökning valde vi att använda oss av två olika undersökningsmetoder, en enkätundersökning och intervjuer. Enkätundersökningen gjorde vi dels för att få alla elevers synpunkter och en bred syn på deras kunskap om begreppet laborativ undervisning. Vi ville även veta vad de ansåg om laborativ undervisning i jämförelse med traditionell undervisning. Intervjuerna gjorde vi med ett fåtal elever för att få en djupare inblick i deras tänkande och tyckande om laborativ undervisning. Vi har i vår undersökning kopplat till litteratur och tidigare forsking. Matematikundervisning på gymnasiet är ofta väldigt abstrakt och teoretiskt upplagd. Vi ville se vilken effekt en laborativ undervisningsmetod har på eleverna. Undersökningen är gjord på en gymnasieskola med enbart yrkesförberedande program. Vi har reflekterat kring den nya ämnesplanen och läroplanen Gy11 och där framhävs elevernas kreativitet, problemlösningsförmåga och det egna initiativtagandet såväl i karaktärsämnena som i kärnämnena. Eleven ska både kunna arbeta självständigt och i grupp. Vår laborativa undervisning krävde att eleverna diskuterade och samarabetade med varandra under lektionen. Vår slutsats blev att eleverna gärna ville ha variation i sin undervisning på gymnasiet. Laborativ undervisning var något nytt, annorlunda och roligt jämfört med deras tidigare undervisningsmetoder på skolan. Det märks dock att de behöver vänja sig vid att ha andra undervisningsformer då vissa blev osäkra av att lämna den traditionella undervisningen de var vana vid.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) Gymnasiet, Laborativ undervisning, Matematik, Motivation, Sociokulturellt perspektiv, Traditionell undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/14880 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics