Affekters inverkan vid problemlösning

DSpace Repository

Affekters inverkan vid problemlösning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Affekters inverkan vid problemlösning
Author(s) Larsson, Michael ; Rydgren, Joakim
Date 2012
Swedish abstract
Denna uppsats tar sitt ursprung i den utbredda och erkända forskningen om att affekter har en betydande roll för inlärning och prestation. Pehkonen (2001) konstaterar att uppfattningar om matematik verkar som en dold faktor i undervisningen och Debbelis et al. (2006) studerar betydelsen av affekter och fastslår att hur elever förhåller sig till sina affekter spelar en avgörande roll vid problemlösning. Vi genomförde intervjuer med fyra gymnasieelever som tillsammans läste matematikkurs C. Eleverna fick fyra problemlösningsuppgifter som konstruerades för att utmana de föreställningar Pehkonen (2001) beskriver som ogynnsamma vid problemlösning: Att en matematisk lösning alltid ska innehålla tal och att matematik färdigheter mestadels består av att man skall veta och komma ihåg vad som ska göras. Under intervjuerna såg vi återkommande tendenser till att dessa föreställningar förekommer och påverkade elevernas tillvägagångssätt och förmågor vid problemlösning. Utöver detta kunde vi även urskilja ett flertal exempel på vilket sätt elevernas förhållande till affekter hade för inverkan på deras prestationer och på olika sätt bilda så kallade affektiva vägar.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 52
Language swe (iso)
Subject(s) affekter
affektiva vägar
algoritmer
didaktik
föreställningar
känslor
matematik
problemlösning
Handle http://hdl.handle.net/2043/14882 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics