Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan

DSpace Repository

Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan
Author(s) Ahmed Alwan Aloudah, Salwan
Date 2013
Swedish abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka nykomna elevers upplevelser av hinder och möjligheter som de möter i den svenska skolan och om de själva kan se eventuella orsaker som hindrar respektive främjar deras utveckling till inlärning och självutveckling. Kunskapsbakgrunden innehåller teoretiska aspekter från tidigare forskning som ger oss en översikt om nyanlända elevers svårigheter och belyser vikten av modersmålsundervisningen för dessa elever när det gäller att lära sig det svenska språket. Därefter har jag beskrivit intervjumetoden med de IVIK- elever som har deltagit i min undersökning. Kapitlet därefter lyfter fram svaren från intervjuerna med elever på IVIK. Intervjuerna har begränsats till 6 personer och 11 intervjufrågor. Jag har analyserat, diskuterat och sammanfattat vad jag har kommit fram till. Resultaten från tidigare forskning och intervjuerna visade att språket som man lär sig är viktigt för vår identitet och trygghet. Sedan visade resultaten att eleverna på IVIK upplever olika svårigheter i den svenska skolan, t.ex. att de flesta av eleverna fortfarande har svårigheter med inlärningen av andraspråket, vilket kan bero på flera olika orsaker, bland annat att de bor i invandrartäta områden där det inte sker direkt kontakt med svenskar, att de inte har socialiserats in i det nya samhället eller har tillräckligt goda bakgrundskunskaper, att de inte fått uppmuntran från föräldrarna eller att de inte fått tillräckligt med stöd i sitt modersmål. Resultaten visade också vilka möjligheter de här intervjuade eleverna på IVIK upplevde t.ex. modersmålsundervisningen, den fria utbildningen och de varierande undervisningssätten som har hjälpt dem vid andraspråkinlärningen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 56
Language swe (iso)
Subject(s) andraspråk, modersmål, nyanlända elever, tvåspråkighet
Handle http://hdl.handle.net/2043/14922 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics