En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogisk dokumentation.

DSpace Repository

En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogisk dokumentation.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogisk dokumentation.
Author(s) Jonhag, Jessica
Date 2012
Swedish abstract
Under min högskole- och verksamhetsförlagda utbildning har jag blivit intresserad av pedagogisk dokumentation. Jag har upplevt att det genomförs och används på olika sätt, men att tiden ofta upplevs som en stressfaktor för många, vilket resulterar i att dokumentationen ibland läggs åt sidan eller prioriteras bort helt och hållet. Mitt intresse har varit att efterforska förskollärares syn på pedagogisk dokumentation i förskolans vardag och få inblick i hur de använder sig av dokumentation i utvecklingssyfte. Resultatet visar på en övervägande positiv syn hos förskollärare. Även negativa aspekter såsom tidsbrist, ibland alltför stora barngrupper och tidvis frånvaro av ordinarie personal har framkommit i undersökningen. Olika synsätt på dels det praktiska genomförandet av dokumentationsprocessen, dels på vad som bör dokumenteras har bidraget till en fördjupad förståelse för hur olika förskolor arbetar med dokumentation.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 47
Language swe (iso)
Handle http://hdl.handle.net/2043/15021 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics