Litterära upplevelser i förskolan- En studie om förhållningssätt till läsning och bokval i förskolan

DSpace Repository

Litterära upplevelser i förskolan- En studie om förhållningssätt till läsning och bokval i förskolan

Show full item record

Files for download

Examensarbete 15p, ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Litterära upplevelser i förskolan- En studie om förhållningssätt till läsning och bokval i förskolan
Author(s) Andersen, Liv-Heidi ; Gustafsson, Victoria
Date 2012
Swedish abstract
Denna undersökning handlar om barns litterära upplevelser och hur pedagogerna förhåller sig till det. Syftet är att ta reda på vilken sorts böcker barn och pedagoger tycker om, om pedagogerna har ett pedagogiskt syfte och vem det är som väljer böcker. Vi tar reda på hur pedagogerna tänker angående bokval och om barnen är delaktiga och har inflytande över valet av lånade böcker. Vi har intervjuat pedagoger vid ett tillfälle, samt samtalat med en barngrupp vid två tillfällen. Vi upptäckte situationer där pedagoger och barn tänkte olika. Pedagogerna tog bort vissa böcker som barnen valde eftersom böckerna var enligt pedagogerna för små barn, medan barnen förklarade att böckerna är bra eftersom de är hållbara och har många bilder. Pedagogerna fokuserade på texten medan barnen fokuserade på bilderna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 39
Language swe (iso)
Subject(s) Delaktighet
Inflytande
Barnperspektiv
Barns perspektiv
Bokval
Handle http://hdl.handle.net/2043/15037 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics