Utvärdering av studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning : peer learning och patientfokuserad handledning

DSpace Repository

Utvärdering av studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning : peer learning och patientfokuserad handledning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Article, other scientific
Title Utvärdering av studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning : peer learning och patientfokuserad handledning
Author(s) Bengtsson, Mariette ; Stenberg, Marie ; Carlson, Elisabeth
Date 2013
Swedish abstract
Vården står idag inför en rad utmaningar inte minst ekonomiskt och en allt större del av befolkningen är 80 år eller äldre. Behovet av hälso- och sjukvårdspersonal kommer därmed att vara fortsatt högt och samverkan mellan olika professioner och organisationer behöver stärkas. Det betyder att det är nödvändigt att implementera pedagogiska modeller som främjar samarbete och personcentrerad vård redan tidigt i utbildningarna. I sjuksköterskeprogrammet vid Malmö Högskola är flera modeller för studentaktivt lärande implementerade i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Den första modellen, peer learning, är en handledningsmodell som bygger på strategier där studenterna lär från och av varandra. Den andra modellen är patientfokuserad handledning vilken ger studenten möjlighet att följa patienters väg genom vården. Syftet med de pedagogiska modellerna är att studenterna ska kunna skapa djupare vårdrelationer och förberedas inför den kommande yrkesrollen genom att träna reflektion, kritiskt tänkande och samarbete. Vi planerar just nu ett större forskningsprojekt för att mer genomgripande utvärdera såväl peer learning som patientfokuserad handledning där även patienters upplevelse av att vårdas i en studentaktiv modell ska inkluderas.
Link http://api.ning.com/files/p5DfxSv2mksNXpX0CLBA1*qoeTy0a4BWTLSqT67*xLwFVE6C8hXXbofpGTLAjU9soA7co58oqj*0djvu6IxRrNC6Q62DNlhP/HU_nr_1_2013.pdf (external link to publication)
Publisher Swednet
Host/Issue Högre utbildning;1
Volume 3
ISSN 2000-7558
Pages 53-56
Language swe (iso)
Subject(s) pedagogiska modeller
sjuksköterskeprogrammet
verksamhetsförlagd utbildning
utvärdering
Medicine
Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS
Handle http://hdl.handle.net/2043/15109 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics