Hur personer med fysisk funktionsnedsättning upplever bemötandet i vården

DSpace Repository

Hur personer med fysisk funktionsnedsättning upplever bemötandet i vården

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Hur personer med fysisk funktionsnedsättning upplever bemötandet i vården
Author(s) Olsson, Sara ; Rosenmeier, Marléen
Date 2013
English abstract
This study took place during the winter 2012 with the aim to find out how people with physical disabilities experience and perceive the encounter with health care personnel and how it can be improved. People with disabilities are a large group in health care and therefore it is essential to take their experiences seriously. The data was collected through narrative interviews with six people aged 18-54 years and the material was analyzed using qualitative content analysis according to Graneheim and Lundman (2004). The final categories were Positive experiences with seven subcategories, Negative experiences with 13 subcategories and Desirable treatment with two subcategories, which in turn were divided into three subcategories each. The results show that in order to make the patients encounters with health care services feel positive, much more needs to be done. The biggest problem is that health professionals lack knowledge about what a physical disability means and on their shortages to ensure the patients actual function. To make the encounters more positive it is required that health professionals receive better education on the specific subject and see each patient as an individual with different needs and requirements.
Swedish abstract
Studien genomfördes under vintern 2012 med syfte att ta reda på hur personer med fysisk funktionsnedsättning upplever och uppfattar bemötandet i vården samt hur bemötandet kan förbättras. Personer med funktionsnedsättning är en stor grupp inom vården och det är därför av största vikt att ta deras upplevelser tas på allvar. Narrativa intervjuer med sex personer, i åldern 18-54 år, låg till grund för datamaterialet. Materialet analyserades sedan med hjälp av kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). De slutgiltiga kategorierna blev Positiva upplevelser med sju underkategorier, Negativa upplevelser med 13 underkategorier och Önskvärt bemötande med två underkategorier som i sin tur delades in i tre underkategorier var. Resultatet visar att det finns mer att önska av bemötandet för att detta ska uppfattas som positivt samt att de största problemen ligger i kunskapsbrist hos vårdpersonalen om vad en fysisk funktionsnedsättning innebär och en oförmåga att se till vårdtagarens faktiska funktion. För att bemötandet ska bli bättre krävs att vårdpersonal får bättre utbildning och ser varje vårdtagare som en individ med olika förutsättningar och behov.
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 26
Language swe (iso)
Subject(s) Bemötande
Omvårdnad
Vård
Kvalitativ innehållsanalys
Fysisk funktionsnedsättning
Encounter
Nursing
Qualitative content analysis
Health care
Physical disability
Handle http://hdl.handle.net/2043/15273 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics