Meningsfull miljöcertifiering?: En undersökning om miljöcertifieringens betydelse för elevernas förståelse och handling med tanke på hållbar utveckling

DSpace Repository

Meningsfull miljöcertifiering?: En undersökning om miljöcertifieringens betydelse för elevernas förståelse och handling med tanke på hållbar utveckling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Meningsfull miljöcertifiering?: En undersökning om miljöcertifieringens betydelse för elevernas förståelse och handling med tanke på hållbar utveckling
Author(s) Ernstedt, Karolina ; Malmberg, Anna
Date 2005
Swedish abstract
Arbete med hållbar utveckling är ytterst aktuellt i dagens samhälle. I detta arbete spelar lärarna en betydelsefull roll. Skolor kan idag ansöka om att få en miljöcertifiering för att på ett naturligt och engagerande sätt få in och stimulera miljöfrågorna i skolans och förskolans dagliga verksamhet. De två certifieringar som finns idag är Utmärkelsen Miljöskola och Grön Flagg. Vi har framförallt undersökt om elever på en miljöcertifierad skola har ökad insikt inom den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling. Undersökningen bygger på intervjuer med elever på en miljöcertifierad skola och en icke-miljöcertifierad skola. Utifrån de resultat vi fick i vår undersökning kan vi se att eleverna på den mijöcertifierade skolan har denna ökade insikt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) miljöundervisning
miljöskola
Grön Flagg
Utmärkelsen Miljöskola
miljöarbete
hållbar utveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/1546 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics