Populärfilm i historieundervisningen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Populärfilm i historieundervisningen
Author(s) Merkel Möller, Anna
Date 2005
Swedish abstract
Tanken med studien var att försöka få en uppfattning om och problematisera kring hur elever tänker om och upplever historisk populärfilm. Vidare var syftet att utröna huruvida populärfilm i klassrummet är till gagn för historieundervisningen och om den kan bidra till elevers kritiska tänkande. Jag fann att historisk populärfilm hör hemma i historieundervisningen förutsatt att den följs upp med en klassdiskussion som syftar till att gemensamt lyfta fram kritiskt tänkande och aktiv bedömning av filmens innehåll. En annan slutsats jag drar av undersökningen är att lättsam, historisk populärfilm, gärna med komiska inslag, är att föredra vid filmvisning för yngre mellanstadieelever då denna typ av film underlättar processen av kritiskt tänkande och bedömning. Min tredje och sista slutsats är att filmvisning skapar en plattform för klassdiskussioner där alla med utgångspunkt från en gemensam referensram kan lyfta fram individuella erfarenheter, kunskaper eller felskaper vilket bäddar för ett ökat kunskapande i gruppen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) historia
historieundervisning
populärfilm
populärkultur
kritiskt tänkande
läroplaner
Handle http://hdl.handle.net/2043/1550 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics