De arbetar med att stärka och motivera- en studie om personalens arbete i ett kommunalt åtgärdsprojekt för arbetslösa ungdomar

DSpace Repository

De arbetar med att stärka och motivera- en studie om personalens arbete i ett kommunalt åtgärdsprojekt för arbetslösa ungdomar

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title De arbetar med att stärka och motivera- en studie om personalens arbete i ett kommunalt åtgärdsprojekt för arbetslösa ungdomar
Author(s) Gometz, Johanna ; Sand, Sara
Date 2013
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera ett kommunalt åtgärdsprojekt för arbetslösa ungdomar mellan 18 och 24 år samt hur personalen arbetar med deltagarna som medverkar. Följande frågeställningar har formulerats: Hur ser det kommunala projektupplägget ut? På vilket sätt arbetar personalen med deltagarna som medverkar? Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med enhetschefen för projektet samt med personal som arbetar i verksamheten. Vi har även genomfört en deltagande observation i syfte att stärka studiens empiriska resultat. Tidigare forskning visar att det finns sparsamt med undersökningar kring kommunala verksamheters innehåll samt studier som visar om de arbetar efter någon särskild metod. För att analysera det empiriska materialet och därmed bidra med teoretisk förklaring till hur personalen arbetar har empowermentbegreppet, som en process på individ- och gruppnivå använts. Analysen byggs även på Motivational Interviewing, [MI-metodens] principer och begrepp: empati, diskrepans, ambivalens samt ”rulla med motstånd”. Slutligen har vi valt att behandla begreppen: gruppdynamik och inducerade krafter, då vi syftar till att förklara hur individers åsikter, attityder och beteenden kan förändras genom en grupp. Analysen visar att personalen i projektet arbetar med att uppnå individuella målsättningar utifrån gruppen. Huvudresultatet visar att personalens arbetssätt grundas på den empowermentinspirerade MI-metoden vars princip bygger på att individen själv har förmåga och kapacitet att ta sig vidare mot ett önskvärt mål.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 56
Language swe (iso)
Subject(s) Ungdomsarbetslöshet, kommunalt åtgärdsprojekt, empowerment, autonomi och inducerade krafter.
Handle http://hdl.handle.net/2043/15524 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics