Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering

DSpace Repository

Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering
Author(s) Freij, Viveca ; Idström Ekestolpe, Olivia
Date 2013
English abstract
Abstract Title: The environmental aspects priority during logistics planning. Authors: Viveca Freij och Olivia Idström Ekestolpe Advisor: Björn Carlsson Level: Bachelor thesis in Business administration, 15 credits, Spring 2013 Keywords: Large companies in Sweden, environmental aspect, logistics planning, greenwash, green marketing, CSR and logistics. Question: How do large companies in Sweden prioritize the environmental aspect during logistics planning? Purpose: The purpose of this study is to explore if and how large companies in Sweden take the environmental aspect into account during logistics planning. Method: A qualitative research with an inductive approach. The study begins with an interview with a transport company and is followed by a cross-sectional study conducted via telephone interviews with 33 of Sweden’s largest employers. Theoretical framework: The study handles theories in green marketing, CSR, logistics and green logistics. Theories in green marketing helps to create an understanding of the benefits that green marketing can provide. Theories within CSR describe the elements that belong to the topic and what defines the concepts and the benefits that an explicit CSR can provide. The theories in logistics and green logistics provide a deeper understanding of how it can be managed and customized and its underlying motives. Empirical framework: The data has been gathered through one face to face and 33 interviews by telephone. Conclusion: The study shows that the majority of the largest employers in Sweden do not prioritize the environmental aspect over price, lead time and delivery service during the choice of a transport provider. Despite this the companies market themselves as very considerate of the environment and works to contribute to a sustainable development. Companies can consider the environment in some aspects but do not always live up to what they communicate through their marketing. Unconsciously or not, this is an embellishment that can lead to benefits.
Swedish abstract
Sammanfattning Titel: Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering Författare: Viveca Freij och Olivia Idström Ekestolpe Handledare: Björn Carlsson Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp, VT 2013 Nyckelord: Stora företag i Sverige, miljöaspekten, logistikplanering, greenwash, grön marknadsföring, CSR och logistik. Problemformulering: Hur prioriteras miljöaspekten hos stora företag i Sverige vid logistikplanering? Syfte: Syftet med denna studie är att utforska om och hur stora företag i Sverige tar hänsyn till miljön vid logistikplanering. Metod: En kvalitativ forskningsstrategi med ett induktivt angreppssätt. Studien börjar med en intervju med ett transportbolag och följs av en tvärsnittsstudie som genomförs via telefonintervjuer med 33 av Sveriges största arbetsgivare. Teoretisk referensram: Studien hanterar teorier inom grön marknadsföring, CSR, logistik och grön logistik. Teorier inom grön marknadsföring bidrar till att skapa förståelse om vilka fördelar som grön marknadsföring kan ge. Inom CSR beskrivs vilka beståndsdelar som hör till ämnet och vad som definierar begreppet samt vilka fördelar ett uttalat CSR-arbete kan ge. Genom teorier inom logistik och grön logistik skapas en förståelse om hur det kan bedrivas och anpassas, samt vilka motiv som ligger till grund för arbetssätten. Empirisk insamling: Empirin har samlats in genom en ansikte mot ansikte intervju samt genom 33 stycken telefonintervjuer. Slutsats: Studien visar att majoriteten av Sveriges största arbetsgivare inte prioriterar miljöaspekten över pris, ledtid och leveransservice vid val av transportleverantör. Trots detta ger företagen i sin marknadsföring intryck av att de ser miljön som viktig och arbetar för att bidra till en hållbar utveckling. Företagen kan arbeta med miljöfrågor men lever inte upp till vad de kommunicerar ut i marknadsföringen, omedvetet eller ej är detta en försköning som kan leda till fördelar för företagen.  
Publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle
Pages 59
Language swe (iso)
Subject(s) green logistics
greenwash
environmental aspect
CSR
logistic planning
green marketing
large companies in Sweden
Handle http://hdl.handle.net/2043/15550 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics