Alternativa metoder i gymnasiets matematikundervisning – en nödvändighet eller inte?

DSpace Repository

Alternativa metoder i gymnasiets matematikundervisning – en nödvändighet eller inte?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Alternativa metoder i gymnasiets matematikundervisning – en nödvändighet eller inte?
Author(s) Lindell, Johan ; Josefsson, Martin
Date 2004
English abstract
In this essay we used a questionnaire to find out which methods of teaching are being used in the first math course in 10 high schools in Malmoe and Lund in Sweden. The result indicates that the traditional method where the teacher first talks about a new section in the textbook followed by task solving by the students is the dominant method, used in 75 % of the total time. Other methods like working in a group and working with laboratory materials are rarely being used. According to the report of the Swedish mathematics delegation it is desirable to change the situation and many teachers agree. A big obstacle is lack of time. We have also illustrated the importance of alternative methods in mathematics teaching and suggested several ways how this teaching could be carried out.
Swedish abstract
Vi har i detta examensarbete genom en enkät undersökt vilka undervisningsmetoder som förekommer på gymnasiet i kurs A i matematik på 10 skolor i Malmö och Lund. Resultatet visar att den traditionella metoden med genomgång vid tavlan följt av lösning av uppgifter i läroboken dominerar helt med 75 % av totala tiden. Andra arbetsformer som arbete i grupp och laborativt arbete används i liten utsträckning. Enligt matematikdelegationens rapport är det önskvärt att förändra dagens situation och det finns även en sådan vilja inom lärarkåren. Ett stort hinder är tidsbrist. Vi har också belyst vikten av en alternativ undervisning i matematik och givit ett flertal förslag på hur denna undervisning kan genomföras.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) alternativ undervisning
attityder till matematik
flerstämmigt klassrum
gymnasiet
laborativ metod
matematikdelegation
matematikundervisning
mattegömmor
suggestopedi
traditionell undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/1596 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics