Perspektivet på problemlösning i matematik enligt den aktuella läroplanen Lgr 11

DSpace Repository

Perspektivet på problemlösning i matematik enligt den aktuella läroplanen Lgr 11

Show full item record

Files for download

Salehas examensarbete
Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Perspektivet på problemlösning i matematik enligt den aktuella läroplanen Lgr 11
Author(s) Ahmadi, Saleha
Date 2013
Swedish abstract
Studiens ursprungliga och övergripande syfte var att ge uppslag till diskussion rörande förändringar och utvecklingar av undervisning i matematik i problemlösning. Wynd-hamn, Riesbeck & Schoultz, (2000) redovisade i sin analys hur problemlösning besk-revs i olika officiella dokument så som läroplaner. Wyndhamn et al. valde att beskriva resultaten av sina analyser i termer av tre prepositioner som alla hade använts i samband med problemlösning – för, om och genom. Syftet med min studie var att undersöka dessa förändringar och utvecklingar och ta reda på i vilket perspektiv problemlösning hade framställts i den aktuella läroplanen Lgr 11 jämfört med de tidigare läroplanerna från Lgr 69 (Skolöverstyrelsen, 1969), Lgr, 80 (Skolöverstyrelse, 1980) och Lpo 94 (utbildningsdepartementet, 1994). Studien genomfördes som en textanalys av styrdokument. Resultatet framställde att perspektivet på problemlösning enligt Skolverket (Lgr 11) var byggd på den sociokultu-rella teorin, där lärarens roll beskrevs som en mediator och organisatör. Lärarens roll förändrades från att överföra, förmedla, handleda information och regler till att organi-sera och vara resurs för medierade lärandeerfarenheter. Elevens lärande beskrevs som aktivt medierad lärande. Eleven i sin lärande var självgående och självstyrande och sågs som en skapare, en kreatör och framförallt som en frambringare. Alltså kan problemlös-ning sägas vara framställd i ett nytt perspektiv och förklaras med en ny preposition. En-ligt min analys av Lgr 11 skall läraren undervisa i problemlösning i matematik. Studiens slutsatser framhävde att det traditionella för perspektivet i problemlösning skulle förändras, om perspektivet skulle byggas vidare och genom perspektivet skulle granskas och utvecklas inför nästa kommande läroplan.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 47
Language swe (iso)
Subject(s) Elevens lärande, Karaktären hos skolmatematikens uppgifter, Lärarens roll, Läroplan
Handle http://hdl.handle.net/2043/16018 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics