Läxhjälpens olika förutsättningar

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Läxhjälpens olika förutsättningar
Author(s) Ringström, Jenny ; Åkesson, Anna
Date 2013
Swedish abstract
Vi har i denna uppsats undersökt läxhjälp för mellanstadieelever i två skånska kommuner. Vårt syfte var att undersöka var det fanns läxhjälp och hur den utformades samt vilka uppfattningar pedagogerna hade kring vilka elever som kom på läxhjälpen. Vi ville se om läxhjälpen fanns som kompensation för de elever som inte har hemförhållanden som gynnar deras skolgång eller där de inte kan få stöd med sina läxor. Till hjälp för att analysera elevers bakgrund så har vi använt oss av sociologen Pierre Bourdieus teoretiska begrepp, symboliska kapital och habitus. Vi använde tre olika undersökningsmetoder; surveyundersökning, intervju och observation då vi samlade in vår empiri. Vi undersökte två olika kommuner och fann i vår empiriska undersökning att läxhjälp inte finns på alla skolor. Vi har besökt endast de skolor som erbjuder läxhjälp. På de skolorna organiseras läxhjälpen på olika sätt. Vi fann också att läxhjälparnas uppfattning inte handlar om att kompensera för de elever som har olika typer av svårigheter, oavsett om svårigheterna var avgränsade till skolgången eller inte. Alla läxhjälparna som vi intervjuat ansåg att läxhjälpen var öppen för alla elever.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 58
Language swe (iso)
Subject(s) Bourdieu
kommun
läxa
läxjälp
mellanstadiet
pedagog
Handle http://hdl.handle.net/2043/16203 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics