Att läsa runt omkring texten : Om läspraktikernas mångfald, kritisk paranoia och litteraturdidaktiska glapp

DSpace Repository

Att läsa runt omkring texten : Om läspraktikernas mångfald, kritisk paranoia och litteraturdidaktiska glapp

Show full item record

Files for download

Find Full text There are no files associated with this item.

Facebook

Simple item record

Publication Other
Title Att läsa runt omkring texten : Om läspraktikernas mångfald, kritisk paranoia och litteraturdidaktiska glapp
Author(s) Persson, Magnus
Date 2013
Swedish abstract
Läsningens kris är sedan länge ett stående inslag i både den kulturpolitiska och utbildningspolitiska debatten. En viktig bakgrund är givetvis de försämrade resultaten i läsförståelse i internationella mätningar som PISA. Också inom den litteraturdidaktiska forskningen råder viss förstämning och uppgivenhet, dels för att forskningen (motvilligt) verkar bekräfta krisdiagnoserna, och dels för att många forskare nu vittnar om att vi definitivt inte behöver fler så kallade ”eländesskildringar”. Litteraturdidaktiken tycks alltså befinna sig i ett slags ”double-bind”-tillstånd som ger upphov till glapp på en mängd nivåer: mellan retorik och praktik; mellan teori och empiriska resultat; mellan principiella ståndpunkter och strategiska överväganden. I det nyligen påbörjade projektet ”Inlevelsens dialektik. Om litteraturvetenskapliga och vardagliga läspraktiker i det nya medielandskapet” eftersträvas olika vägar ut ur ovanstående låsningar. Grundtanken är mycket enkel. Det finns trots allt fortfarande en mängd passionerade läsare, men dessa hamnar märkligt nog ofta utanför den litteraturdidaktiska radarn. Till dessa hör professionella läsare som bibliotekarier, kritiker och litteraturvetare, men också grupper av ”vanliga” läsare som bildar mer eller mindre formaliserade gemenskaper i exempelvis läsecirklar eller virtuella communities. Jag kommer i mitt föredrag argumentera för att litteraturdidaktiken i högre utsträckning bör fokusera läspraktikernas mångfald, på arenor både inom och utanför utbildningssystemet. Ett sätt att uppnå detta kan vara att drastiskt skifta fokus och inte bara koncentrera sig på läsakter eller läsarter, utan på läspraktiker som mångkontextuella helheter. Den mycket öppna och tentativa forskningsfrågan lyder: Vad innebär det att läsa runt omkring texten (ett begrepp jag lånar från Italo Calvino)? En sådan frågeformulering tvingar oss att ta läsningens inramningar och andra faktorer som tenderar att förpassas till marginalen på allvar. Det kan handla om platsen för läsning, texten som fysiskt objekt, andra människor, aktiviteter och artefakter som blir betydelsefulla i praktikerna. Att närma sig läspraktikernas mångfald betyder flera olika saker: att undersöka läspraktiker också utanför utbildningssystemet; att se enskilda läspraktiker som komplexa helheter där texttolkning bara utgör en av många aktiviteter; att i högre utsträckning anlägga intersektionella perspektiv på läsning. Forskningsfrågan kommer bl.a. att belysas genom en analys av några exempel på omkringläsande praktiker. Här framställs bokläsning som en passion och livsstil med flytande gränser gentemot en mängd andra aktiviteter och artefakter: heminredning, mode, mat, hälsa, resor osv. En kritisk läsning av magasinet skulle snabbt avfärda det som ytligt, kommersiellt och förljuget. Men vad händer om vi tyglar vår kritiska paranoia (Sedgwick) och istället försöker avläsa och förstå det mångförgrenade nätverk av affekter som på slingriga vägar tycks ha litteraturläsningen som sin utgångspunkt? Teoretiskt kommer jag att gå i dialog med de senaste årens kritik av den kritiska läsningen inom litteraturteori och litteraturdidaktik (Felski, Gallop, Warner m.fl.).
Link http://svenska.gu.se/digitalAssets/1459/1459298_abstract-plenarf--rel--sningar.pdf (external link to publication)
Publisher Göteborgs universitet
Language swe (iso)
Subject(s) litteraturdidaktik
läspraktik
omkringläsning
läsevenemang
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::HUMANITIES and RELIGION
Note Svenska med didaktisk inriktning 11/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik 4. Göteborg 5 – 6 december 2013
Handle http://hdl.handle.net/2043/16532 (link to this page)
Link http://svenska.gu.se/samverkan/smdi/smdi-11-nnmf4/ (external link to related web page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics