Var är eleven, vart ska eleven och hur kommer den dit? Formativ bedömning på lågstadiet ur ett svensklärarperspektiv

DSpace Repository

Var är eleven, vart ska eleven och hur kommer den dit? Formativ bedömning på lågstadiet ur ett svensklärarperspektiv

Show full item record

Files for download

Examensarbete
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Var är eleven, vart ska eleven och hur kommer den dit? Formativ bedömning på lågstadiet ur ett svensklärarperspektiv
Author(s) Karlsson, Jessika
Date 2014
Swedish abstract
Syftet är att undersöka hur formativ bedömning kan förstås och omsättas i klassrummet enligt svensklärare på lågstadiet. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med fyra lärare och utgår från deras personliga erfarenheter. Resultatet visar att lärarna har en god förståelse för vad formativ bedömning innebär och att de i olika utsträckning använder sig av formativa strategier och tekniker i klassrummet. När resultatet ställs i kontrast mot tidigare undersökningar konstateras också att lärarna i högre grad omsätter ett formativt arbete i vardagen, vilket betraktas mot bakgrund av att samtliga lärare deltar i aktiva diskussioner kring ämnet, där tre av lärarna ingår i regelbundna samtalsträffar kring formativ bedömning. Lärarna förhåller sig positivt till att utveckla de egna kunskaperna om formativ bedömning i teori och praktik, och de pedagogiska samtalen kollegor emellan lyfts fram som en betydelsefull faktor och en god grund för lärarens utveckling. Med bakgrund av tidigare forskning och Lev Vygotskijs teorier konstateras vidare att lärarnas formativa strategier och tekniker sammantaget har goda möjligheter att främja elevers lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 44
Language swe (iso)
Handle http://hdl.handle.net/2043/16720 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics